La CUP amb la defensa del patrimoni vitivinícola de Navàs - ple municipal novembre

La CUP aposta de manera decidida a la preservació del patrimoni vitivinícola Navassenc perquè és història, present i futur. - Intervenció al ple municipal del GM de la CUP.

=============================================================

El nostre municipi, Navàs, i la nostra comarca té històrica vinculació amb l‘activitat vitivinícola. La vinya i el vi van ser motors econòmics importantíssims en l‘economia rural de finals del segle 19 i principis del 20, això abans del procés d‘industrialització que més tard va fer créixer, en el nostre cas, els nuclis de Navàs i Palà i Valls de Torroella.

Les tines de pedra seca, i en el cas del terme municipal de Navàs, també les tines, premses i altres elements excavats a la pedra, són un llegat històric que té un valor incalculable. En tenim mostres a l‘espectacular conjunt de Sant Pere de les Cigales a Sant Cugat del Ració i una vintena d‘indrets més només al nostre municipi. Un llegat que ens transporta segles enrere, ens mostra d‘on venim, i alhora ens dóna base per tornar a recuperar, encara que sigui parcialment, el món del vi i la vinya.

La proposta d‘avui vol posar en nostre grà de sorra, com no podia ser d‘altra forma, a la preservació dels nostres tresors. Tresors físics, etnològics,... però a Navàs tenim un altre tresor... són el gairebé mig centenar de petits vinyaires que conserven o recuperen vinyes centenàries, que tornen l‘activitat del vi a la vida quotidiana dels navasssencs i navassenques, que impulsen nous projectes empresarials vitivinícoles, o que senzillament recullen i recuperen la nostra cultura, els nostres mots, la nostra manera de fer. Un clar exemple en son la Maria Estruch i l‘Isidre Vinyas que avui han defensat aquesta proposta al ple municipal. Gràcies per venir, gràcies per participar, gràcies per contribuir, juntament amb tants d‘altres vinyaires a la renaixença de la viticultura al nostre municipi.

Gràcies a tots i a totes per escoltar, i gràcies a tots els Grups Municipals per donar suport a la proposta.